начало

Правна уредба на споразуменията за избор на съд по граждански и търговски дела Правна уредба на споразуменията за избор на съд по граждански и търговски дела

10%

Дискусии и казуси в областта на данъчното право
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


10%

Мнениеот insider » 18 Апр 2011, 18:32

Здравейте!
Живея в София, където съм жител. Имам в провинцията малко магазинче, което давам под наем. Всяка година си плащах данък, но сега с изменението Наемателя сам да си го плаща, става сложно. Всеки месец трябва да превежда данък в София, а превода е 6 лева и той иска да бъде за моя сметка. До момента ми е давал пълен размер данък и естествено не е превеждал. Караме си я по старо му. Това фатално ли е? Как да постъпим? Може ли той да плати данъка който дължи до момента на куп, без да подлежи на санкция за закъснението? Къде се превеждат парите? В НАП или в НОЙ? Ще ви бъда благодарен, ако ми дадете идея.
Предварително ви благодаря!
Лека вечер
insider
Младши потребител
 
Мнения: 17
Регистриран на: 14 Ное 2009, 00:35

Re: 10%

Мнениеот nk7702n » 18 Апр 2011, 18:41

Ето го и отговорът на Вашия въпрос :
Чл. 44. (1) (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) Лице, придобило доход от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество, дължи авансово данък върху разликата между облагаемия доход по чл. 31 и осигурителните вноски, които лицето е задължено да прави за своя сметка.

(2) (Нова - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) Лице с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност дължи авансово данък за доходи от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество, след като облагаемият доход на лицето от всички източници на доход, придобит от началото на данъчната година и подлежащ на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа, намален с удържаните или внесените за сметка на лицето задължителни осигурителни вноски, превиши 7920 лв.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., предишна ал. 2 - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) Размерът на дължимия данък се определя, като разликата по ал. 1 се умножи по данъчна ставка 10 на сто.

(4) (Нова - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) Когато платецът на дохода от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество е предприятие или самоосигуряващо се лице, размерът на данъка се определя и данъкът се удържа от платеца на дохода при изплащането му. В тези случаи размерът на дължимия авансов данък се определя, като облагаемият доход по чл. 31 се умножи по данъчна ставка 10 на сто.

(5) (Нова - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) В случаите по ал. 2 лицето, придобиващо дохода, удостоверява степента на намалена работоспособност с валидно към датата/датите на изплащане на дохода експертно решение на ТЕЛК/ДЕЛК/НЕЛК, копие от което се представя еднократно пред платеца на дохода, когато той е задължен да удържа и да внася данъка.

(6) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г., предишна ал. 4, изм. - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) Данъкът по ал. 3 и 4 се внася в сроковете и по реда на чл. 65 - 68.
Данъкът се внася в НАП.
nk7702n
Старши потребител
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 01 Юли 2010, 11:02

Re: 10%

Мнениеот vassilev » 18 Апр 2011, 18:58

insider написа:Здравейте!
Всеки месец трябва да превежда данък в София


И защо?

Чл. 66. (1) (Предишен текст на чл. 66 - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) Данъкът по чл. 65 се внася в републиканския бюджет по сметка на териториалната дирекция на Националната агенция за приходите по мястото на регистрация на платеца на дохода.
а не по вашия постоянен адрес, както е когато вие си начислявате и внасяте данъка.

Ето и санкцията :

Чл. 81. Лице - платец на доход, което, като е задължено, не удържи или не внесе в срок данък, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер до 1000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.

Или за Вас няма санкция, ако наемателя толкова настоява, да ви плаща целия наем, а вие да си начислявате и плащате авансовия данък, то за вас е все едно, а отговорността ще е негова.

Бон шанс !
vassilev
Активен потребител
 
Мнения: 1380
Регистриран на: 18 Яну 2002, 14:47

Re: 10%

Мнениеот nk7702n » 18 Апр 2011, 19:11

+ 1 за допълнението
nk7702n
Старши потребител
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 01 Юли 2010, 11:02

Re: 10%

Мнениеот microfinance » 18 Апр 2011, 22:58

Всеки месец трябва да превежда данък в София, а превода е 6 лева..........

До Перник отива 6.50, а до Петрич 8.20 лв... Не знаех, че банките таксуват вече на километър :D
microfinance
Потребител
 
Мнения: 150
Регистриран на: 21 Дек 2009, 17:19
Местоположение: Пловдив

Re: 10%

Мнениеот insider » 18 Апр 2011, 23:25

Много съм благодарен за отговорите Ви! Сега вече съм спокоен, че имам яснотата, която по-трудно се разбира при четене на членове и параграфи и по-лесно при обяснение. Разбрах, че Наемателя трябва да си внася сам 10% по мястото на регистрация на дохода, а не по моя постоянен адрес. Особено важно разяснение! Проблем ли е, че до сега не е внасян 10% данък и може ли Наемателя да го внесе наведнъж за изминалите януари, февруари и март без санкция заради закъснението? Необходимо ли е при внасянето да предостави договор за наем или просто внася сумата и толкоз. Сигурно се учудвате, че ви задавам въпроси на които отговора е елементарен за Вас, но тук в провинцията в данъчното въобще нищо не им е ясно, а счетоводителите на разните фирми нямат никъква идея. Изменението било новост за тях и никой не знае нищо по въпроса.
Ако може малко разяснение към допълнителните въпроси, моля Ви. Извинявам се за ценното време, което Ви отнемам! Благодаря Ви оше веднъж!
Лека вечер
insider
Младши потребител
 
Мнения: 17
Регистриран на: 14 Ное 2009, 00:35

Re: 10%

Мнениеот insider » 18 Апр 2011, 23:32

microfinance написа:
Всеки месец трябва да превежда данък в София, а превода е 6 лева..........

До Перник отива 6.50, а до Петрич 8.20 лв... Не знаех, че банките таксуват вече на километър :D


Тук има 2 банки и за всеки превод вземат по 6 лева. Ако трябва да преведа 1 лев, плащам 6+1=7 лева. Споменал съм превод до софия, понеже в София съм си плащал 10% данък до преди изменението от тази година. По-рано Наемодателя го внасяше. Ясно е, че до Петрич и Перник превода ще струва също 6 лева :D
Благодаря за шегата!
Нека да е весело!
Лека
insider
Младши потребител
 
Мнения: 17
Регистриран на: 14 Ное 2009, 00:35

Re: 10%

Мнениеот microfinance » 20 Апр 2011, 14:10

Авансовото облагане на доходите от наем в полза на местно физически лице (наемодател), се извършва от платеца на дохода (наемателя), когато платецът на дохода от наем е предприятие или самоосигуряващо се лице. При определяне на авансовия данък от платеца (предприятие, респ. самоосигуряващо се лице) се вземат предвид 10 на сто нормативни разходи, като данъчната ставка остава 10%. Удържането на данъка ще се документира от платеца (наемателя) със Сметка за изплатени суми и служебна бележка. Данъка се плаща до 10-то число на месеца, следващ месеца за който е дължим дохода от наем.
microfinance
Потребител
 
Мнения: 150
Регистриран на: 21 Дек 2009, 17:19
Местоположение: Пловдив

Re: 10%

Мнениеот microfinance » 20 Апр 2011, 14:15

Проблем ли е, че до сега не е внасян 10% данък и може ли Наемателя да го внесе наведнъж за изминалите януари, февруари и март без санкция заради закъснението?

Щом сте закъснели не Ви остава друго, освен да внесете данъка наведнъж..

Необходимо ли е при внасянето да предостави договор за наем или просто внася сумата и толкоз?

НЕ. Внасяте сумата по съответния параграф и упоменавате съответния период.
Информация за договора за наем ще трябва да има в Сметката за изплатени суми, която ти трябва да издадете на наемодателя, заедно със служебни бележки. Но това е работа на счетоводителя Ви. Със Сметката за изплатени суми ще се приспадне от наема платения от наемателя данък, тя ще бъде официалния документ за разхода за наем (т.е. наемодателя няма да издава квитанция).
microfinance
Потребител
 
Мнения: 150
Регистриран на: 21 Дек 2009, 17:19
Местоположение: Пловдив

Re: 10%

Мнениеот insider » 20 Апр 2011, 15:12

microfinance написа:
Проблем ли е, че до сега не е внасян 10% данък и може ли Наемателя да го внесе наведнъж за изминалите януари, февруари и март без санкция заради закъснението?

Щом сте закъснели не Ви остава друго, освен да внесете данъка наведнъж..

Необходимо ли е при внасянето да предостави договор за наем или просто внася сумата и толкоз?

НЕ. Внасяте сумата по съответния параграф и упоменавате съответния период.
Информация за договора за наем ще трябва да има в Сметката за изплатени суми, която ти трябва да издадете на наемодателя, заедно със служебни бележки. Но това е работа на счетоводителя Ви. Със Сметката за изплатени суми ще се приспадне от наема платения от наемателя данък, тя ще бъде официалния документ за разхода за наем (т.е. наемодателя няма да издава квитанция).


Благодаря за подробното разяснение!
Сега вече всичко ми е ясно.
Хубав ден и весели Великденски празници!
insider
Младши потребител
 
Мнения: 17
Регистриран на: 14 Ное 2009, 00:35


Назад към Данъчно право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 18 госта


cron