Страница 1 от 1

Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 20 Мар 2011, 00:31
от martooo
Днес пуснах към КЗП следната жалба:
Въпроса ми е има ли шанс да се ускори процеса, и има ли смисъл да се надявам да направят нещо от КЗП?

При закупуване на обувки от магазин на фирма „Джорданс” ООД / Paolo Botticelli , в “The Mall” на Цариградско шосе в гр. София на 15/03/2011 се сблъсках със следния проблем:
Първия ден в които сложих закупените от мен обувки от горепосочения магазин (16/03/2011), открих че те са неудобни и явно има дефект в дясната такава. След кратко носене в рамките на няколко часа ги прибрах обратно вкъщи, следвайки инструкциите в гаранционната карта позволяващи рекламация – грижливо ги измих и приведох във търговски вид, както са закупени от магазина. На следващия ден (17/03/2011) отидох в магазина с пълния комплект заедно с кутията с желание да ми предложат вариант как може да оправим проблема. Обяснявайки проблема на две от продавачките в посочения магазин, те излушвайки ме, погледнаха само обувките (без да питат кога съм ги взел или касова бележка) ми казаха че съм ги носил и немогат да направят нищо по въпроса. Както споменах по-горе, обувките не се различават по нищо от новите изложени в магазина, тоест са в абсолютно годен търговски вид. При въпрос какво може да се направи ми отговориха с няколко противоречиви отговора – „поносете ги неможе да ги сменим ще се отпуснат неможе да ви ги сменим”. На въпроса какво ще стане ако не се отпуснат ми бе отговорено: „до сега никой не е връщал обувки, на моя приятел също не му бяха удобни но свикна и му се отпуснаха”. Последваха подобни оправдания в подобен стил, настояващ че нямам никакви права след като закупя обувките, след което реших да се обадя на телефон 0700 111 22 , този на КЗП (около 19:30ч). От там ваш колега учтиво ми обясни да се върна в магазина и да поискам номер на рекламация от книгата за рекламации. В последвал разговор със същите продавачки, се оказа, че моя проблем не е рекламация за тях и ми бе отказан такъв номер. След като ги попитах какво е тогава ако не е рекламация, те се затрудниха с отговора, като отново категорично ми бе отказан такъв номер.
Като следващи стъпки от страна на КЗП бих желал да ми помогнете по силата на българското законодателство да ми бъдат възстановена сумата за въпросния модел обувки от съответния магазин, базирайки се на информацията предоставена във връзка с подобни проблеми на Вашия сайт:

Как трябва да постъпи потребителят с обувки, които са дефектни?

Причина обувките да са дефектни може да бъде: както производствен брак, така и неправилно ходене с тях т.е по вина на потребителя. Потребителят има право след откриване на дефекта да предяви претенция в магазина. Основата за предявяване на претенция представлява касова разписка, който потвърждава факта за покупка. При откриване на производствен дефект, потребителят има право на (по свое усмотрение):
• Гарантиран ремонт
• Нова и качествена стока
• Връщане на парите
• Отбив от цената
При безплатно отстраняване на дефекта от специализиран сервиз, разходите за транспорт на стоката следва да се заплатят от търговеца – продавач. При четвъртия вариант, отбива се определя по взаимна договореност.


/end

Как мислите, ще свършат ли някаква работа освен подтикване към доброволно решение на проблема? Ако се стигне до съд какви са шансовете?

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 20 Мар 2011, 09:14
от DEKAH
Мисля, че сте сезирал надлежен орган и каквото и да Ви се отговори тук ще е без значение. От написаната от Вас жалба си личи, че сте запознат добре със Закона за защита на потребителите.

Като клиент сте в правото си да върнете продукта.

Ето малко информация по въпроса:

Съгласно чл. 55, ал. 1 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП), потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина да се откаже от получената стока в срок на седем работни дни от датата на получаване на стоката. В този случай търговеца е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си да се откаже от стоката, съгласно чл. 55, ал. 6 от Закона за защита на потребителите. Сумите се възстановяват в брой, чрез наложен платеж или по банкова сметка на клиента. Потребителят е длъжен да съхранява получените от търговеца стоки, тяхното качество и безопасност по време на срока по чл. 55, ал.1 от Закона за защита на потребителите. За да бъдат върнати обратно закупените продукти задължително условие е те да бъдат в изряден търговски вид, без да са използвани и без да е нарушена целостта на опаковката. Продуктите трябва да отговарят на вида, в който са получени от потребителя. На връщане и отказ не подлежат продукти, които не отговарят на тези условия съгласно Закона за защита на потребителите. Търговеца има право да откаже връщането на продукт, съобразно действащото законодателство. В случай на фабричен дефект, който е установен след получаването на продукта, клиента го връща за сметка на магазина и се изпраща друг продукт като заявения. В този случай транспортните разходи са за сметка на търговеца. При връщане на закупена стока транспортните разходи са за сметка на клиента и не се възстановяват.

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 20 Мар 2011, 12:30
от martooo
Като следващи стъпки ако от КЗП ми отговорят че могат да ми помогнат единствено за доброволно решаване на проблема, как да процедирам? Явно е че от магазина нямат желание за такова.

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 20 Мар 2011, 19:27
от SashkoS
Хм.
Едно мнение на потребител с абсолютно същия проблем. Закупих маратонки от магазин "..." в "...". (това е за да не правим реклама без пари.)
Оказа се че аз не съм преценил правилно и въпреки че номерът им беше този, който винаги нося ми бяха малки. Отивам на петия ден (ако не се лъжа ограничението за връщане беше до 7 ден). Не съм мил маратонките, но и не съм ги носил навън, а само в помещение.
От магазина само погледнаха касовия бон и казаха - вземете си по-голям номер. А може ли да са друг модел? Може. А може ли да са на по-малка сума? Може, ще ви върнем разликата. А може ли... но повече нямаше какво да може - взех си каквото ми харесва и си тръгнах.

На ваше място бих потърсил управителя още при отказа да ми смени обувките. Можете да го направите и сега, като предложите да оттеглите жалбата (стига да е възможно), ако ви сменят обувките.

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 20 Мар 2011, 22:27
от martooo
В бяла държава като англия преди 5-6 години съм си връщал маратонки на 28мия ден след закупуването им. Попълних пет редова бланка защо ги връщам, и без физономии или въпроси ми върнаха парите. В Булгаристан явно нещата седят по друг начин, и ако закона е такъв предпочитам да се позова на него. До колкото четох ако нямаме съгласие с магазина, какъвто е очевидно моя казус, опция Б е КЗП. По форумите пише почти само отрицателни мнения от сорта на това че отговаряйки след 30 дни се губят доста от правата по гаранцията, че работели тип соц-държавна работа до 5 часа пиейки ракия и мезета по цял ден в офиса им. Надеждата ми беше дали имат някакви правомощия освен да им издадат акт и да ни приканят към доброволно разрешаване на проблема и ако не стане опция В - съд. Интересно ми е дали някои е решил законово въпроса с връщането на парите с или без КЗП преди да се стига до съд, както и ако се стигне до съд какво следва?

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 12 Окт 2011, 10:49
от radoslav_stoyanov
DEKAH написа:Мисля, че сте сезирал надлежен орган и каквото и да Ви се отговори тук ще е без значение. От написаната от Вас жалба си личи, че сте запознат добре със Закона за защита на потребителите.

Като клиент сте в правото си да върнете продукта.

Ето малко информация по въпроса:

Съгласно чл. 55, ал. 1 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП), потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина да се откаже от получената стока в срок на седем работни дни от датата на получаване на стоката. В този случай търговеца е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си да се откаже от стоката, съгласно чл. 55, ал. 6 от Закона за защита на потребителите. Сумите се възстановяват в брой, чрез наложен платеж или по банкова сметка на клиента. Потребителят е длъжен да съхранява получените от търговеца стоки, тяхното качество и безопасност по време на срока по чл. 55, ал.1 от Закона за защита на потребителите. За да бъдат върнати обратно закупените продукти задължително условие е те да бъдат в изряден търговски вид, без да са използвани и без да е нарушена целостта на опаковката. Продуктите трябва да отговарят на вида, в който са получени от потребителя. На връщане и отказ не подлежат продукти, които не отговарят на тези условия съгласно Закона за защита на потребителите. Търговеца има право да откаже връщането на продукт, съобразно действащото законодателство. В случай на фабричен дефект, който е установен след получаването на продукта, клиента го връща за сметка на магазина и се изпраща друг продукт като заявения. В този случай транспортните разходи са за сметка на търговеца. При връщане на закупена стока транспортните разходи са за сметка на клиента и не се възстановяват.

Здравейте! Реших да пиша в тази тема, за да не създавам нова. Имам въпрос относно това условие за "търговски вид", което пишат всички сайтове за електронна търговия. От къде произтича то? Има ли законово основание за него и ако да - къде е разписано?

Моят казус е с връщане на продукт, който не отговаря на поръчаното (чл.59, ал. 3 от ЗЗП). За съжаление преди да се установи несъответствието клиентът е изхвърлил всички възможни опаковки и кашони. Сега търговецът отказва да приеме продуктът обратно именно с основанието, че така не е в "продаваем търговски вид", защото не е в оригинална опаковка с всички съответни продуктови номера и кодове, без значение, че продуктът не е това, което е поръчано (макар и почти същото). Допустим ли е такъв отказ от страна на търговеца, който на всичко отгоре е и прекупвач? (Т.е. търговецът на свой ред би трябвало да върне продукта на вносителя, но се оказва, че "увисва", заради липсващата опаковка)

Re: Жалба до КЗП - връщане на стока, има ли шанс?

МнениеПубликувано на: 04 Апр 2012, 11:20
от ivan_tabakov
DEKAH написа:Мисля, че сте сезирал надлежен орган и каквото и да Ви се отговори тук ще е без значение. От написаната от Вас жалба си личи, че сте запознат добре със Закона за защита на потребителите.

Като клиент сте в правото си да върнете продукта.

Ето малко информация по въпроса:

Съгласно чл. 55, ал. 1 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП), потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина да се откаже от получената стока в срок на седем работни дни от датата на получаване на стоката. В този случай търговеца е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си да се откаже от стоката, съгласно чл. 55, ал. 6 от Закона за защита на потребителите. Сумите се възстановяват в брой, чрез наложен платеж или по банкова сметка на клиента. Потребителят е длъжен да съхранява получените от търговеца стоки, тяхното качество и безопасност по време на срока по чл. 55, ал.1 от Закона за защита на потребителите. За да бъдат върнати обратно закупените продукти задължително условие е те да бъдат в изряден търговски вид, без да са използвани и без да е нарушена целостта на опаковката. Продуктите трябва да отговарят на вида, в който са получени от потребителя. На връщане и отказ не подлежат продукти, които не отговарят на тези условия съгласно Закона за защита на потребителите. Търговеца има право да откаже връщането на продукт, съобразно действащото законодателство. В случай на фабричен дефект, който е установен след получаването на продукта, клиента го връща за сметка на магазина и се изпраща друг продукт като заявения. В този случай транспортните разходи са за сметка на търговеца. При връщане на закупена стока транспортните разходи са за сметка на клиента и не се възстановяват.


Искам само да обърна внимание, че разпоредбите на чл.48 - чл.61 от ЗЗП важат само при Договор за продажба от разстояние.Съгласно чл.48 ЗЗП "Договор за продажба от разстояние е всеки договор, сключен въз основа на предложение от страна на доставчика до потребителя като част от система за продажба на стоки или предоставяне на услуги, при която от датата на отправяне на предложението до сключването на договора, включително за времето на сключването на договора, страните не са във физически контакт помежду си." Човека си е купил стоката директно от магазина. Според мен в магазина са длъжни да впишат рекламацията и да дадат становище дали е основателна или неоснователна. В случай, че е основателна рекламацията,важат общите начини за удовлетворяване на рекламация: ремонт, замяна, връщане на парите (разваляне на договора).