О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№…….
Град Пловдив, 03.12.2008 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР. ПЛОВДИВ, ДВАДЕСЕТ И ПЪРВИ СЪСТАВ, в закрито съдебно заседание на трети декември през две хиляди и осмата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
като разгледа докладваното от чл.съдията В.Г. ч.к.н.а.х.д. № 2171 по описа за 2008 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.229 и сл. във връзка с чл. 63, ал.1 ЗАНН.
Образувано е по частна жалба на В.Л.К. *** против Разпореждане от 02.09.2008 г., постановено по н.а.х.д. № 1206 по описа на Пловдивски районен съд, ХVІІ н.с., за 2008 година, с което е прекратено производството по делото срещу наказателното постановление №26734/0718.01.2008 г. на Началник група в сектор „ПП и КАТ” при ОДП - Пловдив поради недопустимост на жалбата. В жалбата се излагат съображения относно незаконосъобразността на постановеното решение, като неправилно районният съд е прекратил производството по делото, тъй като на основание чл.189, ал.5 от ЗДвП не подлежат на обжалване наказателни постановления, с които е наложена глоба до 50 лв. включително, позовавайки се на разпоредбата на чл.6 §1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, която има приоритет пред националното законодателство. Позовава се на съдебната практика на Европейския съд по правата на човека. В този смисъл счита обжалваното разпореждане за незаконосъобразно и моли за неговата отмяна и връщане на делото на друг състав на районния съд за разглеждането му по същество.
Ответникът по жалбата Сектор “Пътна полиция” при ОДП - Пловдив не взема становище по жалбата.
Административен съд – гр. Пловдив, ХХІ касационен състав, след като прецени становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира, че жалбата е подадена в срок и е допустима, а разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:
За да постанови горния резултат, първостепенният Съд е приел предвид разпоредбата на чл.189 ал.5 отЗДвП, че не подлежат на обжалване наказателни постановления, с които е наложена глоба до 50 лв. включително. Предвид цитираната норма, действаща както към момента на извършване на нарушението /20.12.2007г./ така и към този на издаване на наказателното постановление /18.01.2008г./, изрично изключва възможността за съдебен контрол по отношение на този род актове.
Настоящият състав счита, че са изводите на районния съд са правилни и не противоречат на законовите резпоредби.
Производството пред последния е било образувано по повод на жалба на В.К. против наказателно постановление, с което на жалбоподателката за нарушение на чл.6, т.1, предл.2 от ЗДвП, на основание чл.53 от ЗАНН и чл.183, ал.4, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 50 лева.
Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.5 от ЗДвП /Отм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., нова, бр. 51 от 26.06.2007 г., в сила от 30.06.2007 г./ не подлежат на обжалване наказателни постановления, с които е наложена глоба до 50 лева включително.
По силата на действаща правна норма, както към момента на осъществяване на процесното деяние, така и към момента на издаване на наказателното постановление, този род актове изрично са изключени от обхвата на съдебния контрол.Правилно и законосъобразно първостепенния съд е приел, че производството, образувано по повод на жалба, подадена срещу такъв акт, е недопустимо.
С частната жалба се развива довод за неправилност на обжалваното определение като противоречащо на разпоредбата на чл.6 ал.1 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (ЕКЗПЧОС), която съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България има предимство пред нормите на вътрешното законодателство, които и противоречат.
Съгласно чл.6 т.1 ЕКЗПЧОС "всяко лице при определянето на неговите граждански права и при наличието на каквото и да е наказателно обвинение срещу него има право на справедливо и публично гледане на неговото дело в разумен срок от независим и безпристрастен съд, създаден в съответствие със закона".
Международната норма поставя изисквания за справедлив процес, без да абсолютизира самото съдебно обжалване, като не се изключва възможността за необжалваемост на определени от закона административни актове. В това отношение всяка държава - страна по конвенцията, разполага с определена свобода за постигане на допустими от Конституцията и закона цели. Възможността за изключване на съдебен контрол по отношение на определени административни актове е предвидена с конституционната норма на чл.120 ал.2 in fine, поради което приоритетното приложение на международните норми предвидено в чл.5 ал.4 от Конституцията на РБългария следва да бъде преценявано не с оглед конкретната законова норма, която изключва съдебния контрол, а с оглед на конституционната норма, която го допуска.
Разгледано на тази плоскост възражението на частния жалбоподател за пряко приложение на нормата на чл.6 ал.1 от ЕКЗПЧОС е неоснователно, тъй като приоритета е на конституционната норма на чл. 120, ал. 2, която допуска изключване на съдебен контрол.
При това положение частната касационна жалба е неоснователна, а атакуваното разпореждане на първостепенния съд следва на основание чл.221 ал.2 във връзка с чл.236 АПК да се остави в сила.
Ето защо, предвид изложеното по-горе в мотивите Административен съд – гр. Пловдив, Двадесет и първи касационен състав:
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ В СИЛА разпореждане от 02.09.2008г., постановеното по нахд № 1206/2008г. по описа на Районен Съд – Пловдив, ХVІІ н.с., с което е оставена без разглеждане жалбата на В. Л.К. ***, против наказателно постановление № 26734/07 от 18.01.2008г. на Началник група в сектор “ПП и КАТ” при ОДП – Пловдив, и произ-водството по делото е било прекратено.
Определението не подлежи на обжалване.