Мисля, че освен транспорт с камшично запалване като алтернатива може да ползвате велосипед или градски транспорт. За тях все още не изискват ГО.
Тъкмо ще демострирате своето модерно екологично мислене и ще дадете своя скромен принос за намаляване на глобалното затопляне и спасяване на планетата
Светъл пример в това отношение е Амстердам - градът на колелетата:
http://lifestyle.ibox.bg/news/id_762808306Известен като град на легалните пороци - леки наркотици и проституция, Амстердам привлича непрекъснато милиони туристи. Като изключим красивата му архитектура и многото културни забележителности, в него има и една друга светла и очарователна страна, която характеризира жителите му - велосипедите
За един българин подобна гледка е направо изумителна - велосипеди навсякъде, буквално милиони, карани от хора с различно социално положение, раса, пол и тегло. Бизнесмени с костюми, домакини с деца, млади хора с размъкнати дрехи, спретнати пенсионери, пълни дами с широко облекло, служители на закона в униформи и т.н. - всички обединени от предпочитанието си да се придвижват из Амстердам чрез велосипед.
Другото, което изумява е създадена инфраструктура за тях. В България велосипедните алеи и налагането на този тип придвижване из градска среда, са още в пожелателна форма. Амстердам е пъти по-малък от София, но още от около XVII в. архитектурата в него не се е променяла особено като разположение. Днес много от жилищните сгради са преустроени бивши складове от времето на холандските Източно-индийска (Dutch East India Company - VOC) и Западно-индийска компания (Dutch West India Company - WIC) - първите интернационални компании в Европа. Въпреки този историчекси факт - днес в града има място за стотици канали, над 1000 моста, улици с ленти за коли и места за паркиране и тротоари с велосипедни и пешеходни алеи. Там където няма място на тротоарите, лентите за велосипеди са на самите улици, а когато и там няма място, велосипедите са пълноправни превозни средства на пътя и колите винаги им дават предимство. Да сместиш всичко това в толкова малък, тесен и пренаселен град и то да функционира нормално си е истинско предизвикателство.
Известно е, че голяма част от територията на Холандия се намира под морското равнище. Това, което може би не знаете е, прословутите хиляди вятърни мелници не са строени, за да мелят жито, а всъщност са помпи за вода, за да я има сушата. Днес това се прави с по-съвременни средства и електрическа енергия, но много от тях са оцелели като заведения или туристически забележителности.
В превод Нидерландия означава "ниска земя". И действително тя е изключително плоска и равна - като тепсия, което на 100% важи и за Амстердам. Именно този географски факт, след добрата инфраструктура, е втората основна причина за бума на велосипедите като предпочитано средство за придвижване. В Амстердам карането на колело е толкова леко, че е истинско удоволствие дори да се налага да го правиш с часове.
Особеното внимание към велосипедистите и равния терен са родили и друго, уникално само за този град явление. Докато колоездят, хората говорят по мобилен телефон, пушат или държат чадър когато вали. Изненадващо е да се види и как транспортират децата си. За тях има създадени много аксесоари - специални столчета с колани, монтиращи се пред или зад каращия. Пред тях се често слага защитно стъкло (като на полицейските мотори). Има и малки ремаркета със столчета, но най-интересни са нещо като дървени каручки с по 2 пейки. Те се монтират опред на специални велосипеди и в тях могат да се поберат до 4 деца. Повечето носят каски, а когато вали им слагат малки дъждобрани.
Заради честото и продължително колоездене повечето холандки са с доста мускулести бедра, което е доста секси, особено когато дадена мацка кара по къса пола...
Може би Амстердам е и един от малкото градове в Западния свят, в които успоредно с автомобилния трафик в пиковите часове сутрин и следобед, има и велосипеден.
Един от допълнителните стимули, хората да се придвижват с велосипед е, че много компании дават на служителите си по 7 евро цента на изминат километър до работа и обратно (дистанцията се мери по карта, а сумата се събира и се изплаща наведнъж в края на годината) и до 700 за закупуването на велосипед. Честността изисква да признаем, че на тези, които предпочетат да ходят на работа с личните си автомобили, фирмите дават същата сума на километър за гориво.
Прекалената употреба на велосипеди има и неприятни страни. Много рядка гледка е, да видиш скъпо или ново колело. Повечето са много стари и с ретро дизайн. Равният терен и многобройните кражби обезсмислят закупуването на модерно спортно колело със скорости. Пренаселеноста и гъсто разположените сгради са причина, хората да държат колелата си основно на улиците пред къщите или офисите си. Целият град е осеян и с паркинги за тях. Заради легалната употреба на леки наркотици и доста голямото предлагане на твърди има и доста наркомани - специализирани в кражба на велосипеди. Цените на които ги предлагат, когато са на зор, могат да паднат от 40-50 евро за сносен модел до 20 или дори 10. Затова жителите на Амстердам инвестират в катинари, вериги и други приспособления, или карат толкова стари, ръждясали и раздрънкани колела, че и най-изпаднаният крадец не би ги погледнал. По-нови и скъпи модели можеш да видиш предимно в провинцията, където ги съхраняват у дома.
Това са и най-често изхвърляните предмети във водата - на специализираните лодки, които непрекъснато чистят каналите заради корабоплаването, винаги има големи купчини боклук от велосипеди.
Въпреки всичко, те също вече са се превърнали в един от символите на Амстердам.