dimist написа:Всъщност, бих Ви посъветвал, да регистрирате актуалния си адрес. Има постоянно местожителство, има и временно, при което не се налага да сменяте личната си карта.
Опаааа ... Тук се появява и термина „местожителство“!
Местожителство е селището, населеното място където живее лицето.
Чл. 89. (1) Адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си.
(2) Адресът в Република България се състои задължително от името на областта, общината и населеното място.
(3) В зависимост от мястото, което описва, адресът може да включва и наименование на локализационна единица (площад, булевард, улица, жилищен комплекс, квартал и други), номер, вход, етаж, апартамент. Номерът на локализационната единица може да се състои от комбинация, съдържаща до четири символа, като първите три задължително са цифри, а последният символ е буква. Входът се обозначава с една буква или с число до две цифри. Етажът се обозначава с число до две цифри. Апартаментът се обозначава с число до три цифри.
(4) Когато адресът е извън регулацията на населеното място, вместо данните по ал. 3 се вписва името на местността от землището му.
Чл. 93. (1) Постоянен адрес е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението.
Чл. 94. (1) Настоящ адрес е адресът, на който лицето живее.
Закон за гражданската регистрация
Тук връзка има и
Чл. 97а. (Нов - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 10.04.2025 г.) При закриване на адрес от Националния класификатор на настоящите и постоянните адреси в Република България от кмета на общината регистрираните на адреса лица са длъжни да заявят нов постоянен и/или настоящ адрес в едномесечен срок от връчването на заповедта за закриване на адреса. В случай че лицата не заявят нов адрес, след изтичане на срока по изречение първо органите по чл. 92, ал. 1 ги регистрират на служебен адрес.
Забележете, че чл. 97а още не е влязъл в действие!
Извършването на проверки - за които е въпроса на темата - е описано в
Чл. 99б. (Нов - ДВ, бр. 55 от 2015 г., в сила от 21.07.2015 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 39 от 2016 г., в сила от 26.05.2016 г., изм. - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) При писмен сигнал за нарушение по чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а, подаден до орган по чл. 92, ал. 1 или до областния управител, както и по своя инициатива, кметът на общината, кметът на района или областният управител издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. В състава на комисията се включват служители от съответната общинска администрация, представители на съответната областна администрация, на териториалните структурни звена на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В случаите на подаден писмен сигнал заповедта за определяне на комисията се издава в срок от 7 работни дни от получаването му и се обявява на таблото за обявления и на интернет страницата на общината. В случай че кметът не издаде заповедта в определения срок, тя се издава от областния управител.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) Проверката по ал. 1 се извършва в 14-дневен срок от издаване на заповедта за определянето на комисията. За резултатите от проверката се съставя протокол.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) В тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2 кметът на общината издава заповед за регистриране на служебен адрес на лицата, за които е установено, че адресната им регистрация е извършена в нарушение на изискванията на чл. 92 или 99а. Кметът на общината или определено от него длъжностно лице уведомява заинтересованите лица за извършените регистрации на служебен адрес.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) В началото на всяка учебна година ректорите на висшите училища предоставят на съответните органи по чл. 92, ал. 1 актуален списък на лицата, настанени в студентски общежития, като броят на лицата, настанени в една стая, не може да надвишава броя на леглата в нея. Лицата, които не са включени в списъците по изречение първо, се регистрират на служебен адрес, в случай че не са заявили друг.
(5) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) Собственикът на недвижим имот има право да изиска от органа по чл. 92, ал. 1 заличаване на регистрацията на лице, регистрирано на адреса на неговия имот, което не му е съпруг или роднина по права линия, по съребрена линия до четвърта степен включително или по сватовство до втора степен включително.
(6) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) Въз основа на искането по ал. 5 длъжностни лица от общинската администрация, определени от органа по чл. 92, ал. 1, извършват в тридневен срок служебна проверка в регистъра на населението за родствената връзка между собственика и лицата, адресно регистрирани на имота, както и проверка чрез отделите "Местни данъци и такси" относно собствеността на имота. За резултата от проверката се съставя протокол.
(7) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) Въз основа на протокола по ал. 6 кметът на общината в тридневен срок издава заповед за регистриране на служебен адрес на лице, което не е съпруг или роднина по права линия, по съребрена линия до четвърта степен включително или по сватовство до втора степен включително на лицето по ал. 5. Кметът на общината или определено от него длъжностно лице уведомява по реда на Административнопроцесуалния кодекс заинтересованото лице за извършените регистрации на служебен адрес.
(8) (Предишна ал. 5, изм. - ДВ, бр. 85 от 2024 г., в сила от 08.10.2024 г.) Лице, регистрирано по постоянен адрес на служебен адрес, е длъжно в едномесечен срок от уведомяването му да подмени личните си документи.
но както се вижда - те не се правят спонтанно, като проверките на документи от Пътна полиция.
Тук съм оставил датите на измененията - за да се вижда, че са скорошни.