Страница 1 от 1

Работа за чуждестранна фирма.

МнениеПубликувано на: 29 Сеп 2020, 11:36
от bluegreen
Тази тема беше адекватна за няколко различни секции, но трябва да избера една, така че ето ме тук.

Ситуацията е следната: прекарах дълги години да пиша код в една компания, но мениджърите станаха в пъти повече от всички други взети заедно и реших да се спасявам преди всичко да е рухнало. И така, на масата ми се появиха няколко оферти, едната от които е компания, която не е регистрирана в България (по-конкретно Австрийска фирма), която още преди пандемията само фиктивно има офис, и всички си работят от къщи и в резултат на което са пръснати по цяла Европа. И доста силно се замислям, при положение, че е фирма, в която бюрокрацията и мениджърите са сведени до минимум а заплащането е сходно с другите.

Тук обаче се появяват няколко проблема: Хората наети извън Австрия са преобладаващо самоосигуряващи се. Това ли е най-добрата опция или е по-добре да регистрирам фирма и да се самонаема(става дума за пет-цифрена сума). Нещото което също е от значение са и двата ми ипотечни кредита-кое е по-адекватното от двете в случая?

Мерси много.

Re: Работа за чуждестранна фирма.

МнениеПубликувано на: 30 Сеп 2020, 00:19
от katerinakuch
И двете опции са добри

Re: Работа за чуждестранна фирма.

МнениеПубликувано на: 30 Сеп 2020, 10:11
от jhoro
katerinakuch написа:И двете опции са добри

Кой опции?
bluegreen написа:Хората наети извън Австрия са преобладаващо самоосигуряващи се. Това ли е най-добрата опция или е по-добре да регистрирам фирма и да се самонаема (става дума за пет-цифрена сума). Нещото което също е от значение са и двата ми ипотечни кредита - кое е по-адекватното от двете в случая?

Така - говориш за работа. Първата мисъл е за „Трудово право“. Но - понеже другата страна не е стопански субект в България - варианта отпада. Значи отива към „Търговско право“! Така наречения „граждански договор“ или чисто търговска сделка - и двете по ЗЗД.

Относно осигуровки и данъци - някой нюанси ти се губят, но това не е фатално.
Може да си самоосигуряващо лице (СОЛ) с БУЛСТАТ = ЕГН-то ти. Тогава изпълнител си лично ти. От общо получените суми за годината, се махат нормативно-признати разходи 25% и остатъка се облага.
Може да регистрираш фирма (варианти много, но най-предпочитаният за момента е ООД или ЕООД). Тогава изпълнител е фирмата, има „приход-разход“ (счетоводство) и разликата е печалба, която се облага. Но - пак има два варианта:
- ако не си управител, а само собственик - облагането (осигуровки и данъци - твои) са като на СОЛ„
- ако си управител (имаш „договор за управление и контрол“ ДУК) - осигуровките и данъците ти ги прави фирмата, и са разход за нея!

Съветът ми е - с целия казус при някой доверен счетоводител!
Въпроса не е толкова чисто правен, колкото счетоводен (доколкото може да се раздели материята)! Правят се регистрации, подават се декларации, следят се срокове ... не става със съвети от форум!