- Дата и час: 31 Дек 2024, 00:49 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
трудовоправен казус
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
9 мнения
• Страница 1 от 1
трудовоправен казус
Назначават ме като ВИД директор. В момента съм на длъжност началник отделение в същата болница. Работодател ми е настоящият директор. Като директор на болницата работодател ще ми е министърът. Мога ли да си подам молба за неплатен отпуск, за да си запазя длъжността "началник отделение" в случай на неуспех при явяването ми на конкурс за длъжността "директор", който ще бъде проведен навярно след няколко месеца.
- n_penchewa
- Младши потребител
- Мнения: 20
- Регистриран на: 11 Окт 2005, 15:05
В случая е целесъобразно да Ви се възложи изпълнение на длъжността по условията на чл.120,ал.1 от КТ за срок от 45 дни. След изтичането на този период възлагането може да продължи с Ваше съгласие по условията на чл.119 от КТ.
Предимствата са очевидни-запазвате си работното място като Началник на отделение,а за времето на възлагане получавате трудово възнаграждение за длъжността "Директор"-съгласно чл.259 от КТ.Изпълнението на длъжността по възлагане не е пречка за участието Ви в конкурса.
При преназначаване на длъжност директор по условията на чл.68,ал.1,т.4 от КТ Вие на практика овакантявате досегашната си длъжност.И ставате зависима изцяло от изхода на конкурса.Ако го спечелите-добре и "честито",но ако го загубите ....не искам да си спомням за чл.325,т.8 от КТ.
Предимствата са очевидни-запазвате си работното място като Началник на отделение,а за времето на възлагане получавате трудово възнаграждение за длъжността "Директор"-съгласно чл.259 от КТ.Изпълнението на длъжността по възлагане не е пречка за участието Ви в конкурса.
При преназначаване на длъжност директор по условията на чл.68,ал.1,т.4 от КТ Вие на практика овакантявате досегашната си длъжност.И ставате зависима изцяло от изхода на конкурса.Ако го спечелите-добре и "честито",но ако го загубите ....не искам да си спомням за чл.325,т.8 от КТ.
- gosho72
- Потребител
- Мнения: 740
- Регистриран на: 19 Мар 2006, 00:45
- Местоположение: Novi Pazar
Не забравяйте, че преценката как ще бъде оформено отношението ВИД принадлежи преди всичко на работодателя. За да ползавате неплатен отпуск, той трябва да е разрешен от работодателя. Следователно, преди още да бъдете назначен за ВИД трябва да получите разрешение за ползване на неплатен отпуск като началник отделение. Това разрешение трябва да бъде дадено от лице, което в момента упражнява правомощията на работодател спрямо Вас като Началник отделение. Ако вече са Ви възложени функциите на ВИД директор на здр. заведение, където сте Началник отделение, то Вие сливате качествата на работник и работодател, което е недопустимо. освен това съществува забрана да се договаря сам със себе си, а ползването на неплатен отпуск става по споразумение на работодател и работник и следователно е недопустимо в качестовто си на ВИД Директор сам да си разрешите ползването на неплатен отпуск като Началник отдел. Но няма пречка да изпълнявате и двете функции - ВИД Директор и Началник отделение. В този случай трудовото Ви правоотношение като началник отделенеие ще се води основно, това като ВИД ще се възприема като договор за допълнителен труд. Но в този случай възниква проблем с работното време. Не трябва да се надвишават установените размери по КТ, защото изпълението на административните функции в мед. завадение не се покрива от изключенията от общата забрана за полагане на извънреден труд. Да не говорим, че извънреден труд се заплаща с увеличение винаги, без значение от това законно ли е положен или не. Това цялата процедура по конкурса може да продължи повече от 45 дни от датата, когато Ви се измени характера на работата по чл.120, ал.1 КТ с оглед на възражения и оспорване на процедурата и резултатите от неговото провеждане, т.е. 120, ал.1 КТ може да стане неприложим. Така че много добре изяснете начина на възлагане на функциите като ВИД, желателно с юрист, запознат с подзаконовите нормативни актове, регламентиращи трудовите правоотношения на работещите в сферата на здравоопазването, както и с правилата за вътрешния трудов ред и организацията на работата в съответното здравно заведение.
- nat
- Потребител
- Мнения: 189
- Регистриран на: 11 Юли 2006, 16:52
Аз се заинтригувах... не съм особено запознат с болниците, но как се прави това? Назначаването на и.д. Директор, означава ли вписване в Търговския регистър?
А, Нат, това което го пишеш е супер трудно може да се добави нещо отгоре, но защо да се споменава изобщо работно време, специално при договорите за управление и контрол, няма кой да го следи. Предполагам няма да е трудно да се "докаже", че се "работи" например 2 часа в седмицата, при желание, както и 8 часа, но никой не го иска това...
Така че и аз не виждам смисъл от неплатен отпуск.
А, Нат, това което го пишеш е супер трудно може да се добави нещо отгоре, но защо да се споменава изобщо работно време, специално при договорите за управление и контрол, няма кой да го следи. Предполагам няма да е трудно да се "докаже", че се "работи" например 2 часа в седмицата, при желание, както и 8 часа, но никой не го иска това...
Така че и аз не виждам смисъл от неплатен отпуск.
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Обикновено, в здр. заведение, особено, ако е държавна или общинска собственост се сключва трудов договор за длъжност директор. Не че няма случаи и да е с договор за управление. Просто такава е практиката. Освен това питащия използва израза ВИД - временно изпълняващ длъжността, което традиционно название за правоотношения, почиващи на КТ или Закона за държавния служител. Ако е трудово правоотношението има кой да го следи - Инспекцията по труда. Като имаш пред вид това, че докторите си гледат постоянно в копанята особено при разпределяне на пари по лечебните пътеки и въобще по заплащането, познайте дали някой няма да пусне сигналче за нарушаване на трудовото законодателство във връзка с извънреден труд. И тогава на пангара ще е точно ВИД директор плюс министъра. Да не говорим пък от безумната подзаконова уредба на управлението на лечебните заведения дето са я сътворили в МЗ. За това съм дала съвета за консултация с юрист, който им познава бакиите. А повярвайте ми те не са малки. Освен това лекарите в болниците работят на графици с време на разположение и всякви такива.
Да не говорим, че ако не си изпълнява задълженията като Началник отделение по трудов договор без съответната дрешка за освобождаване от задължението за престация на трудова функция, и нещата се развият не във негова полза с конкурса, на питащия може да му се спретне едно дисциплинарно наказанийце - уволнение. А мераклии за подобни хватки винаги ще се намерят.
Да не говорим, че ако не си изпълнява задълженията като Началник отделение по трудов договор без съответната дрешка за освобождаване от задължението за престация на трудова функция, и нещата се развият не във негова полза с конкурса, на питащия може да му се спретне едно дисциплинарно наказанийце - уволнение. А мераклии за подобни хватки винаги ще се намерят.
- nat
- Потребител
- Мнения: 189
- Регистриран на: 11 Юли 2006, 16:52
nat написа:Това цялата процедура по конкурса може да продължи повече от 45 дни от датата, когато Ви се измени характера на работата по чл.120, ал.1 КТ с оглед на възражения и оспорване на процедурата и резултатите от неговото провеждане, т.е. 120, ал.1 КТ може да стане неприложим.
Лично аз не виждам пречка след 45-тия ден възлагането по чл.120,ал.1 от КТ да се продължи за уговорен период с нейно писмено съгласие по смисъла и във връзка с чл.119 от КТ.Такава практика съм наблюдавал през изтеклите години.В предприятието където работех една служителка изкара с периодично непрекъснато възлагане около 6 месеца,докато се оваканти подходяща длъжност и същата беше преназначена.Ако не беше приложено това възлагане "по производствена необходимост" за този период, следваше да бъде освободена по чл.328,ал.1,т.2 от КТ .Защо да се усложнява трудовослужебното положение на лекарката - че неплатен отпуск,че работно време и т.н.....
- gosho72
- Потребител
- Мнения: 740
- Регистриран на: 19 Мар 2006, 00:45
- Местоположение: Novi Pazar
119 КТ засяга изменение съдържанието на трудовото правоотношение. Това означава, че трябва да се измени срочността на договора и длъжността напр. доп. споразумение да е оформено за длъжност директор до успешно провеждане на конкурса. Да не говорим, че ще се сблъскаме и с разпоредбата на чл.67, ал.3 КТ. в този случай ще се прекрати правоотношението за длъжността "Началник отделение". Другата възможност е с доп. споразумение по чл.119 КТ да се вменят функциите на директор към тези на началник отделение. Във втория случай тъй като това е временно положение възниква въпроса как да се оформи самото доп. споразумение така че да се запази постоянния характер на функциите на Началник отделение. Задавам въпроса защото питащия иска да си запази трудовото првоотношение като началник отделение.
Да не забравяме, че по КТ има задължителна дължностна характеристика. Възниква въпроса кво да правим с нея при предложената от Gosho72 конструкция. И стана тя още по-дълга и широка. Освен това кой ще извърши това изменение в хипотезата предложена от Gosh72. Работодател на началника отделение е директора на болницата, а на директора - съответно в случая Министъра. Министърът не може да изземе работодателските функции на дирекора на болницата спрямо персонала на болницата, освен ако това не е изрично посочено в закон. Gosho72, на ясно ли си дали в специален закон това е уредено?
И още нещо. Няма такова понятие като трудовослужебно положение. Има трудовоправни отношения или трудови правоотношения по КТ и служебни правоотношения по Закона за държавния служител.
Да не забравяме, че по КТ има задължителна дължностна характеристика. Възниква въпроса кво да правим с нея при предложената от Gosho72 конструкция. И стана тя още по-дълга и широка. Освен това кой ще извърши това изменение в хипотезата предложена от Gosh72. Работодател на началника отделение е директора на болницата, а на директора - съответно в случая Министъра. Министърът не може да изземе работодателските функции на дирекора на болницата спрямо персонала на болницата, освен ако това не е изрично посочено в закон. Gosho72, на ясно ли си дали в специален закон това е уредено?
И още нещо. Няма такова понятие като трудовослужебно положение. Има трудовоправни отношения или трудови правоотношения по КТ и служебни правоотношения по Закона за държавния служител.
- nat
- Потребител
- Мнения: 189
- Регистриран на: 11 Юли 2006, 16:52
Изписах доста по темата, извинете. Но основната причина да предложа своя вариант, че при него с два докевента се решава въпроса. Просто е по-малко писането и е по-чисто т.е. колкото по-малко пишат ЧР и ТРЗ в болницата, толково по-малка е вероятността да овапцат положението.
Но погледнато обективно казуса си е доста сложен.
prnedev, и аз се питам дали се вписват управителите на болниците в търговския регистър, защото на ДКЦ във формата на ООД със сигерност се вписват. По логиката на нещата, ако болницата е търговско дружество, би трябвало. А може би не трябва. Не съм се ровила в Закона за здравните заведения и актовете към него за да отговоря със сигурност на въпроса.
Но погледнато обективно казуса си е доста сложен.
prnedev, и аз се питам дали се вписват управителите на болниците в търговския регистър, защото на ДКЦ във формата на ООД със сигерност се вписват. По логиката на нещата, ако болницата е търговско дружество, би трябвало. А може би не трябва. Не съм се ровила в Закона за здравните заведения и актовете към него за да отговоря със сигурност на въпроса.
- nat
- Потребител
- Мнения: 189
- Регистриран на: 11 Юли 2006, 16:52
nat,няма лошо,че по даден казус се събират повече мнения.Така се стига до най-точното и правилно решение.А също се понаучава по нещо от колегите.
На мен ми се струва,че при така поставения казус досегашния Директор на здравното заведение вече не изпълнява тези функции.Ако наистина е така напълно нормално е трудовото правоотношение за ИД Директор на съответната лекарка да се уреди с Министерство на здравеопазването.
И все пак искам да Ви уверя,че е възможно да се приложи моята хипотеза.Трябва ли още примери да Ви давам.Ето още един реален случай-не е измислен от мен.В предприятие,което все още е държавно ръководителят по щат няма заместник.При отсъствие на ръководителя същия се замества от определено лице ,по условията на чл.120 от КТ.През 2005 год.ръководителят на предприятието отсъства по здравословни причини около 4 месеца.И тъй като по щат нямаше заместник титуляра беше заместен от определено от него лице по чл.120 от КТ за срок от 45 дни.След 45-тия ден здравословното състояние на титуляра не беше подходящо за работа.Заместващото го по чл.120 от КТ лице подаде писмено заявление,че е съгласен с продължение на възлагането и съответно същото беше продължено.Заповедта за възлагане беше издадена от ресорния по-вишестоящ орган на тази стопанска структура.В никакъв случай заместващият и изпълняващият длъжността по чл.120 от КТ,а в последствие и във връзка с чл.119 от КТ не загуби определеното му с трудовия договор постоянно работно място.Ръководителят на предприятието след 4-тия месец се завърна на работа и съответно изпълнявалият длъжността се върна да работи на длъжността си,за която е назначен.
На мен ми се струва,че при така поставения казус досегашния Директор на здравното заведение вече не изпълнява тези функции.Ако наистина е така напълно нормално е трудовото правоотношение за ИД Директор на съответната лекарка да се уреди с Министерство на здравеопазването.
И все пак искам да Ви уверя,че е възможно да се приложи моята хипотеза.Трябва ли още примери да Ви давам.Ето още един реален случай-не е измислен от мен.В предприятие,което все още е държавно ръководителят по щат няма заместник.При отсъствие на ръководителя същия се замества от определено лице ,по условията на чл.120 от КТ.През 2005 год.ръководителят на предприятието отсъства по здравословни причини около 4 месеца.И тъй като по щат нямаше заместник титуляра беше заместен от определено от него лице по чл.120 от КТ за срок от 45 дни.След 45-тия ден здравословното състояние на титуляра не беше подходящо за работа.Заместващото го по чл.120 от КТ лице подаде писмено заявление,че е съгласен с продължение на възлагането и съответно същото беше продължено.Заповедта за възлагане беше издадена от ресорния по-вишестоящ орган на тази стопанска структура.В никакъв случай заместващият и изпълняващият длъжността по чл.120 от КТ,а в последствие и във връзка с чл.119 от КТ не загуби определеното му с трудовия договор постоянно работно място.Ръководителят на предприятието след 4-тия месец се завърна на работа и съответно изпълнявалият длъжността се върна да работи на длъжността си,за която е назначен.
- gosho72
- Потребител
- Мнения: 740
- Регистриран на: 19 Мар 2006, 00:45
- Местоположение: Novi Pazar
9 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 30 госта