начало

Три пъти са се увеличили спестяванията на магистратите за 10 години Три пъти са се увеличили спестяванията на магистратите за 10 години

Проект на ЗИД на ЗТР

Казуси по търговско право. Търговска регистрация
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот Гост. » 12 Авг 2010, 08:48

http://www.justice.government.bg/new/Pa ... fault.aspx
ПРОЕКТ



ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
ЗАКОНА ЗА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР

(Обн., ДВ, бр. 34 от 2006 г., изм. и доп. бр. 80 и бр. 105 от 2006 г.,
бр. 53, 59 и 104 от 2007 г., бр. 50 и 94 от 2008 г., бр. 44 от 2009 г.)



§ 1. Член 11 се изменя така:
„Публичност
Чл. 11.(1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до съдържащите се във вписаните и заличени за търговците обстоятелства и постановените откази, данни за дата на регистрация, фирма, седалище, адрес на управление, както и до списък на обявените актове и до копия от документите по чл.13, ал. 6, изр.трето.
(2) Агенцията осигурява регистриран и платен достъп до електронния образ на заявленията, документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията и обявяванията, постановените откази, както и до електронния образ на фирмените дела на пререгистрираните търговци.
(3) Лицето поискало достъп по ал.2 следва да се идентифицира чрез електронен подпис :shock: , чрез използваното електронно средство за плащане при отдалечен достъп, или с документ за самоличност при справка в териториално звено на агенцията.”

§ 2. В чл. 12, ал.1 се създават т.7:
„7. регистриран достъп по чл. 11, ал. 2.”

§ 3. В чл. 13 се правят следните допълнения:
1. В ал.6 се създава изречение трето: „Заявителят може да представи заедно с тях и преписи, в които личните данни (ЕГН/ЛНЧ или рожденна дата и постоянен/настоящ адрес) са заличени.”
2. В ал.9 изр.второ думите „ и за предоставянето на публичен достъп до тях” се заличават.
3. Създава се ал. 10:
„(10) В случаите по ал. 9 и когато не са предоставени преписи от документите със заличени лични данни достъпът до тях се предоставя по реда на чл.11, ал.2.”

§4. В чл.17 се правят следните допълнения:
1. Създава се нова ал.2 :
„(2) Заявленията за вписване, заличаване и обявяване на обстоятелства и актове се подават само по електронен път.” :idea:
3. Досегашната ал.2 става ал.3.

§5. В чл.26, ал.2 изречение второ се допълва с израза: „както и удостоверение за платена такса, в размер на половината от предвидената в тарифата такса за конкретната услуга, но не по-висока от предвидената такса за вписване на промяна.”

§6. В §1 на допълнителната разпоредба се създава т.4:
„4. „Заинтересовано лице” е страната по заварените съдебни и изпълнителни дела, съдебните и други държавни органи, съдебни изпълнители, доставчиците на обществени услуги, банките, Националната агенция по приходите и всички кредитори на дружеството, както и кредитори на съдружници или член- кооператори, независимо от характера на вземанията им.„

§7. В преходните и заключителни разпоредби се правят следните изменения и допълнения :
1. В § 4 се правят следните изменения и допълнения:
а) създават се нови ал.3 и 4:
„(3) Изготвеното по реда на ал.2 удостоверение заедно с актуалния към 31.12.2007г. учредителен акт, дружествен договор или устав на търговеца се изпраща до агенцията от съда служебно с придружително писмо.
(4) При осигурена технологична възможност, съдът служебно изпраща на агенцията в електронна форма удостоверението за актуално състояние по регистрацията на търговеца, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис, както и електронно копие от актуалния към 31.12.2007г. учредителен акт, дружествен договор или устав, на подалия заявление за пререгистрация търговец.”
б) досегашните ал.3 и 4 стават ал.5 и 6 и в тях думите „по ал.2 и 3” се заменят с „по ал.2 и 5”;
в) досегашните ал.5 - 13 стават съответно 7- 15.
2. Параграф 5 се изменя така:
„§5.(1) Всички еднолични търговци, които не са пререгистрирани в срока по §4, ал.1 се заличават, а клоновете на чуждестранните търговци се закриват считано от 01.01.2011г. Окръжният съд по регистрация архивира фирмените им дела.

(2) Дейността на всички търговски дружества и кооперации, които не са пререгистрирани в срока по §4, ал.1 се счита за прекратена на 01.01.2011 г. Всички търговски дружества и кооперации, с прекратена дейност, нямат право да осъществяват търговска дейност, да предявяват искове и подават молби за образуване на изпълнителни производства, да извършват разпоредителни сделки с имуществото си, освен да заплащат дължими суми на работници и служители, както и да извършват преводи на суми за погасяване на публични задължения. Всички извършени след 01.01.2011г. разпоредителни действия и сделки с имущество на прекратените по този закон търговски дружества и кооперации, са нищожни.
(3) Законните представители на прекратените търговски дружества и кооперации считано от 01.01.2011г. могат само да приемат волеизявления отправени към тези търговци.
(4) В срок до 31.03.2011г. окръжният съд по последната регистрация на търговеца, служебно изготвя и изпраща в агенцията Списък № 1 на непререгистрираните еднолични търговци и клонове на чуждестранни търговци и Списък № 2 на непререгистрираните търговски дружества и кооперации, с посочени в тях номер на фирменото дело, наименование, седалище и адрес на управление, име на законния представител, и код по БУЛСТАТ, служебното предоставен на съда от агенцията.
(5) Агенцията в срок до 30.4.2011г. обявява на електронната си страница списъците на прекратените търговски дружества и кооперации, които не са пререгистрирани в срока по §4,ал.1 и на заличените еднолични търговци, както и на закритите клонове на чуждестранни търговци, с което уведомява за извършеното прекратяване държавните учреждения, съда, банките и кредиторите. С обявяване на списъците Националната агенция по приходите се счита за уведомена за прекратяване дейността на търговците и в тези случаи уведомление по чл.77 от Данъчно - осигурителния процесуален кодекс не се изисква.”

3. Създават се параграфи 5а, 5б, 5в и 5г:
„§5а. (1) В срок до 30.04.2012г. всяко заинтересовано лице може с молба да поиска от окръжния съд пререгистрация и обявяване в ликвидация на прекратен по § 5, ал. 2 търговец. Въз основа на тази молба окръжният съд издава удостоверение за актуално състояние ведно с копие от учредителния акт, дружествения договор или устава и ги изпраща служебно, а при възможност и по електронен път, на агенцията.
(2) Пререгистрацията на търговеца може да бъде поискана и от всеки съдружник, акционер, член на управителен орган на търговеца.
(3) В заявлението си заинтересованото лице посочва и установява качеството и правния си интерес да иска пререгистрация и ликвидация на посочения в заявлението търговец.

§5б.(1) На основание изпратените от съда удостоверения за актуално състояние и копие от учредителния акт, дружествения договор или устава, както и декларация - съгласие и спесимен от подпис, когато е предвидено те да бъдат представени, агенцията пререгистрира търговеца, вписва ликвидацията, назначава ликвидатор и определя срок, в който тя следва да приключи.
(2) За ликвидатори на търговските дружества и кооперации, за които е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация, се назначават лицата вписани като техни представляващи в търговските регистри, водени към окръжните съдилища, съгласно разпоредбите на Търговския закон. Ликвидаторите се считат за уведомени за назначението с вписването им в търговския регистър. В тези случаи не се прилагат изискванията на чл.266, ал.3 от ТЗ за представяне на нотариално заверени декларация – съгласие и образец от подписа им.
(3) Когато търговецът, чиято пререгистрация и ликвидация се иска няма вписан представляващ, за ликвидатор може да бъде назначено и лице посочено от кредитор или самият кредитор, когато той поиска това със заявлението. За целта към заявлението е необходимо да бъде приложена декларация – съгласие и образец от подписа на лицето посочено за ликвидатор.
(4) Разноските за производството по ликвидация са за сметка на търговеца.
(5) Назначеният ликвидатор е длъжен в едномесечен срок от вписването им да покани кредиторите на дружеството да предявят вземанията си, да изготвят и представят в агенцията за обявяване по партидата на дружеството начален ликвидационен баланс, към момента на прекратяване на дружеството, както и пояснителен доклад към баланса, съдържащ и становище за необходимостта от подаване на молба до съда по несъстоятелността за обявяването на търговеца в несъстоятелност. Ликвидаторът е длъжен да предоставя своевременно поисканата от кредиторите информация.
(6) Агенцията може по всяко време да замени назначения от нея ликвидатор, по предложение на съдружник, акционер, както и по искане на кредитор, ако ликвидаторът не изпълнява задълженията си или с действията си застрашава интересите на търговеца или кредитора. Замяната на ликвидатора може да се извърши еднократно.
(7) Ликвидацията следва да приключи в срок от една година, считано от датата на назначаването на ликвидатора. Срокът за ликвидацията може да бъде удължен по инициатива на ликвидатора или на заинтересовани лица, при условие, че към заявлението се приложат доказателства, че дружеството няма задължения към ликвидатора.
(8) Когато се установи, че дружеството няма имущество, средства, вземания и задължения, ликвидаторът след изтичане на три месеца от обявяването на поканата до кредиторите в търговския регистър, уведомява агенцията и въз основа на доклада му се вписва служебно заличаване на търговеца.
(9) Когато се установи, че дружеството няма имущество, средства, вземания, ликвидаторът е длъжен да поиска от съда откриване на производство по несъстоятелност.
(10) Средствата, осигурени от кредитор за разходи във връзка с ликвидацията се възстановяват изцяло, преди да се пристъпи към удовлетворяване на останалите кредитори.
(11) Назначеният ликвидатор носи пълна имуществена отговорност за всички извършени от него сделки и действия, увреждащи кредиторите на дружеството.
(12) Представляващите и ликвидаторите, за времето от датата на служебното прекратяване на търговеца до служебното му заличаване, отговарят солидарно и неограничено за задълженията на търговеца, свързани с производството по ликвидация.
§ 5в.(1) В случаите на заварено висящо съдебно или изпълнително производство, по което служебно прекратен търговец е страна, съдът (съдебният изпълнител) спира производството, дава указание и определя срок на непререгистрирания търговец ищец (взискател) да поиска своята или тази на ответника (длъжника) пререгистрация и ликвидация. При неизпълнение на дадените указания в срок, съдът (съдебният изпълнител) прекратява производството по делото. Този ред се прилага и за заварените въззивни и касационни производства, като постановените актове се обезсилват.
§ 5г. (1) Окръжните съдилища осигуряват право на всеки да преглежда търговските регистри относно непререгистрираните търговци и документите, въз основа на които са извършени вписванията, да издават преписи от тях, както и удостоверение, отразяващо състоянието на търговеца към 01.01.2011г.
(2) Фирмените дела на прекратените и служебно заличени еднолични търговци, закритите клонове на чуждестранни търговци и фирмените дела на прекратените и служебно пререгистрирани търговски дружества и кооперации се архивират и съхраняват в съответните окръжни съдилища, от където при нужда се издават заверени фотокопия от намиращите се в тях документи и удостоверения за евентуална пререгистрация и обявяване в ликвидация. Окръжните съдилища предоставят достъп до архивираните фирмени дела, фирмените регистри на съдилищата и издават преписи от документите, съдържащи се в тях.
(3) Агенцията ежегодно обявява актуализиран списък на прекратените, пререгистрираните и заличени търговски дружества и кооперации, като при необходимост отстранява допуснатите пропуски и технически грешки.

(4) След изтичане на 3 години от прекратяването по § 5, ал. 2, агенцията служебно заличава търговските дружества и кооперациите, за които не е поискано обявяване в ликвидация. Служебно се заличават и тези, чиято ликвидация не е приключила в този срок или които не са обявени в несъстоятелност. Агенцията обявява списъка на заличените дружества и кооперации на електронната страница на регистъра. ”

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§8. В шестмесечен срок от влизане в сила на този закон всеки търговец може да представи в регистъра преписи на вече обявени актове и представени документи във връзка с вписани обстоятелства, със заличени лични данни (ЕГН/ЛНЧ или рожденна дата и постоянен/настоящ адрес). В този случай публичният достъп се предоставя до документите със заличени лични данни.

§9. Висящите производства по пререгистрация при влизане в сила на този закон се довършват по досегашния ред.

§ 10. В Търговския закон ( Обн., ДВ, бр. 48 от 1991 г., изм., бр. 25, 61, 103 от 1993 г., бр. 63 от 1994 г., бр. 63 от 1995 г., изм. и доп., бр. 42, 59, 83 , 86, и 104 от 1996 г., изм., бр. 58, 100, 124 от 1997 г., изм. бр. 21, 39, 52 , и 70 от 1998 г., изм., бр. 33, 42, 64, 81, 90, 103 и 114 от 1999 г., изм. бр. 84 от 2000 г., изм., бр. 28, 61 и 96 от 2002 г., изм., бр. 19, 31, 58 от 2003 г., бр. 31, 39, 42, 43, 66, 103, и 105 от 2005 г., изм. бр. 38, 59, 80, 105 от 2006 г., изм. и доп., бр. 59 и 104 от 2007 г., изм., бр. 50, 67, 70, 100 и 108 от 2008 г., изм., бр. 12, 23, 32, 47 и 82 от 2009 г., бр.41 от 2010г), в чл.268 се създава ал.4:
„(4) Ликвидаторът е длъжен да осъществява правомощията си с грижата на добър търговец.” :!:

§ 11. В Закона за счетоводството (Обн., ДВ, бр. 98 от.2001 г., , изм. и доп., бр. 91 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 102 и 105 от 2005 г., бр. 33, 63, 105 и 108 от 2006 г., изм., бр. 57, 50 и 106 от 2008 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.) , в чл.40 се създава ал.9:
„(9) Сроковете за подаване на годишните финансови отчети за търговците по ал. 1 са както следва:
1. За ЕТ – до 30 април.
2. За ЕООД,ООД, СД и КООП – до 30 юни.
3. За Държавните предприятия, за ЕАД, АД, КД И КДА – до 30юли.

:roll:

§ 12. Законът влиза в сила от 01.01.2011 г., с изключение на:
- §4, т.1, който за едноличните търговци, събирателните дружества, едноличните дружествата с ограничена отговорност и дружествата с ограничена отговорност, както и кооперациите влиза в сила от 01.01.2014г.
- §7, т.1, който влиза в сила от деня на обнародване в „Държавен вестник”.


П Р О Е К Т:




М О Т И В И

Към проекта на Закон за изменение и допълнение
на Закона за търговския регистър



На първо място със законопроекта се въвеждат изменения в уредбата на регистърното производство по Закона за търговския регистър(ЗТР). С измененията в чл.11, 12 и 13 от глава втора на закона се цели осигуряване защита на личните данни, администрирани от Търговския регистър. Личните данни, които се съдържат в документите установяващи подлежащите на вписване, заличаване и обявяване обстоятелства и актове, се посочват от заявителите в съответствие с изискванията на действащата законова уредба. Българското търговско законодателство е хармонизирано с европейското общностно право като са въведени изискванията за осигурен достъп по електронен път до всички подлежащи на оповестяване документи, уточнени в Директива – 68/151/ЕИО, изменена с Директива 2003/68/ЕО на Европейския парламент, и Директива 2006/99 на ЕО на Съвета, и Договора за създаване на Европейската икономическа общност. В тази връзка в чл.11 ал.1 е предвидено възможност всеки да има свободен и безплатен достъп до вписаните, заличени и обявени в търговския регистър обстоятелства относно дата на регистрация, фирма, седалище, адрес на управление и списък на обявените актове, както и до копия от документите по чл.13, ал. 6, изр.трето. Наред с това се предлагат промени, които се заключават в осигуряване на регистриран и платен достъп до електронния образ на заявленията, документите, въз основа на които са извършени вписванията, заличаванията и обявяванията, както и до електронния образ на фирмените дела на пререгистрираните търговци и постановените откази. С регистрирания и платен достъп се осигурява възможност за проследяване и контрол на потребителите на информация от Търговския регистър, съдържаща лични данни. Така лицето, което иска достъп, следва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез използвано електронно средство за плащане при отдалечен достъп, или с документ за самоличност при справка в териториално звено на агенцията.
В чл. 13, ал.6 се създава изречение трето, с което се предвижда възможност за заявителят да може да представи заедно с основните документи установяващи обстоятелствата подлежащи на вписване и преписи, в които личните данни (ЕГН/ЛНЧ или рождена дата и постоянен/настоящ адрес) са заличени. Предвидена е възможност, копия на документи със заличени лични данни да бъдат представяни в шестмесечен срок от влизане на закона в сила. Когато това условие не е изпълнено, достъпът до тези документи се осигурява чрез регистрирания платен достъп.
С измененията на §4 от преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) се създава в чл.17 нова ал.2, с която се предвижда всички заявления за вписване и заличаване на обстоятелства и за обявяване на актове в търговския регистър да се подават само по електронен път. Тази разпоредба влиза в сила считано от 01.01.2011г. - от акционерните дружества, държавните предприятия и едноличните акционерни дружества, командитните дружества и командитните дружества с акции, както и от европейските дружества само по електронен път. За едноличните търговци, събирателните дружества, за едноличните дружествата с ограничена отговорност и дружествата с ограничена отговорност, както и за кооперациите - от 01.01.2014г.
С изменението в чл.26, ал. 2 се въвежда такса в размер на половината от предвидената в тарифата такса за конкретната услуга, но не по- висока от предвидената такса за вписване на промяна, в случаите когато заявителят, получил отказ, подава повторно заявление, за отстраняване на посочените в отказа пропуски и грешки.
С измененията на § 7 т.1 от (ПЗР), които влизат в сила считано от датата на обнародване на законопроекта в „ Държавен вестник” се предвиждат алтернативно две възможности, с които се цели да се облекчи процедурата и да се избегнат случаи на злоупотреби. Така изготвеното по реда на ал.2 удостоверение заедно с актуалния към 31.12.2007г. учредителен акт, дружествен договор или устав на търговеца се изпращат от съда служебно, с придружително писмо до агенцията. При осигурена технологична възможност, съдът служебно изпраща на агенцията, посочените по горе документи в електронна форма, при съблюдаване реда и условията на Закона за електронния документ и електронния подпис.
С предложените изменения и допълнения в § 7, т.2 се цели преуреждане на обществените отношения, свързани с пререгистрацията, прекратяването и заличаването на едноличните търговци, на клоновете на чуждестранните търговци, на капиталовите търговски дружества и кооперациите, които не са поискали пререгистрация и вписване до 01.01.2011г. в новосъздадения търговския регистър. Към тази дата изтича предвидения в действащата разпоредба тригодишен срок за пререгистрация.
С измененията в разпоредбите на § 5 от ПЗР се цели в стопанския оборот да останат само жизнеспособните стопански субекти и да отпаднат всички, които не извършват търговска дейност или такива които са създадени инцидентно, за обслужване на конкретни, не винаги легални търговски цели.
От друга страна с предвидения в закона механизъм за прекратяване и заличаване на едноличните търговци и закриване на клоновете на чуждестранните търговци, както и прекратяването на дейността на капиталовите дружества и кооперации по силата на закона се цели да се защитят в максимална степен интересите на техните кредитори, в т.ч. и на държавата, при минимален разход на средства и административен ресурс.
Прекратените по силата на закона към 01.01.2011г. еднолични търговци и клонове на чуждестранни търговски дружества няма да бъдат пререгистрирани в търговския регистър. Едноличните търговци ще бъдат заличени, защото те отговарят с цялото си имущество и като физически лица за задълженията, които са поели като търговци. Клоновете ще бъдат закрити. Фирмените им дела ще бъдат архивирани и съхранявани от окръжните съдилища.
Считано от 01.01.2011г. по силата на закона се счита за прекратена и дейността на търговските дружества и кооперациите, които не са пререгистрирани в тригодишния срок по §4, ал.1 от закона. Важно е да се знае, че с прекратяването на дейността им те губят право да осъществяват търговска дейност, да извършват каквито и да е разпоредителни сделки с имуществото си, освен заплащане на дължимите от тях суми на работници и служители и за погасяване на публичните им задължения. Всички извършени след 01.01.2011г. разпоредителни сделки и действия с имущество на служебно прекратените търговски дружества и кооперации, се считат за нищожни. Законните им представители, считано от 01.01.2011г. могат само да приемат волеизявления към тези търговци.
С тези разпоредби се цели в значима степен да се охранят интересите на участниците в стопанския оборот, надеждно да се защитят интересите на кредиторите им.
Предвижда се Агенцията по вписванията да оповести на електронната си страница Списък № 1 - на непререгистрираните еднолични търговци и клонове на чуждестранни търговци и Списък № 2 - на търговски дружества и кооперации, които не са пререгистрирани в срока по закона, с посочени фирмено дело, наименование, седалище законен представител и код по БУЛСТАТ. С оповестяването на тези списъци, всички държавни учреждения, съда, банките, Националната агенция по приходите и всички останали кредитори, се уведомяват за извършеното прекратяване на търговците.
С измененията се въвежда възможност за всяко заинтересовано лице да може да поиска пререгистрация и обявяване в ликвидация по реда на Търговския закон, на търговец от оповестения на сайта на агенцията Списък № 2. Заинтересовани лица по смисъла на този закон са страните по заварените съдебни и изпълнителни дела, съдебните, държавните органи, частните съдебни изпълнители, доставчиците на обществени услуги, банките, Националната агенция по приходите и всички кредитори на дружеството, както и кредитори на съдружниците или член- кооператори, независимо от характера на вземанията им.
Възможност да поиска пререгистрация е предвидена и за всеки съдружник, акционер, член на управителен орган на търговеца.
На основание заявлението за пререгистрация и обявяване в ликвидация, агенцията служебно пререгистрира търговеца, обявява го в ликвидация, назначава ликвидатора му и определя срока за ликвидация.
За да се даде възможност на кредиторите на търговците да реализират своите вземания от имуществото на прекратеното дружество, е необходимо да се премине през ликвидационно производство, подчинено на уредбата, съдържаща се в Търговския закон. Главната цел на ликвидационното производство е издирване от страна на ликвидатора на имуществото на търговеца, осребряването и разпределянето му.
Със законопроекта се предвижда за ликвидатори на търговски дружества и кооперации, за които е поискана пререгистрация да се назначават лицата вписани като техни представляващи в търговските регистри водени от окръжните съдилища до влизане в сила на Закона за търговския регистър. Когато няма вписан представляващ или той не може да бъде намерен, за ликвидатор на търговеца може да бъде назначено и лице посочено от кредитор на търговеца или самият кредитор, когато последният е поискал това.
Предвижда се разноските за производството по ликвидация да са за сметка на търговеца. Средствата осигурени от кредитор за покриване на разходите във връзка с ликвидацията се възстановяват изцяло, преди да се пристъпи към удовлетворяване на останалите кредитори.
Назначените от агенцията ликвидатори са длъжни в едномесечен срок от вписването им да поканят кредиторите на дружеството да предявят вземанията си, да изготвят и представят в Агенцията по вписванията начален баланс към момента на прекратяване на дружеството и пояснителен доклад към баланса, а при необходимост и становище за необходимостта от подаване на молба до съда по несъстоятелност за обявяването му несъстоятелност.
Ликвидаторът може да бъде заменен по ред и в случаи, предвидени в закона.
Счита се, че въведената с измененията уредба на закона ще осигури бърз и ефективен процес по ликвидацията на дружествата или в къси срокове ще се установи какво е действителното състояние на дружеството. А когато ликвидаторът констатира неплатежоспособност е длъжен да поиска откриване на производство по несъстоятелност. В резултат на това, в случаите на извършени разпоредителни сделки, довели до това състояние, бъдещият синдик ще може да води дела по чл. 645 – 647 от ТЗ, за да се осигурят средства за удовлетворяване на кредиторите.
Несъмнено през ликвидация ще преминат само онези дружества, които имат имущество, като отговорността за ликвидацията се възлага на кредиторите. Така броят на ликвидационните производства ще бъде значително намален, при максимална резултатност на ликвидацията. Когато се установи, че дружеството няма имущество, средства, вземания и задължения, се предвижда задължение за ликвидатора да уведоми агенцията, а тя да впише заличаването му.
Предвидено е лицата, представляващи търговците и ликвидаторите да отговарят солидарно и неограничено за задълженията на търговеца, свързани с производството по ликвидация за времето от датата на служебното прекратяване на търговеца до служебното му заличаване
Назначеният ликвидатор носи пълна имуществена отговорност за всички предприети от него сделки и действия, увреждащи кредиторите на дружеството.
В случаите на заварено висящо съдебно или изпълнително производство, по което служебно прекратен търговец е страна, се предвижда съдът (съдебният изпълнител) да спре производството и да даде указание в определя срок на непререгистрирания търговец ищец (взискател) да поиска своята или тази на ответника (длъжника) пререгистрация и ликвидация. При неизпълнение на дадените указания в срок, съдът (съдебният изпълнител) прекратява производството по делото. Този ред се прилага и за заварените въззивни и касационни производства, като постановените актове се обезсилват.
Предвижда се агенцията ежегодно служебно да обявява актуализиран списъка на прекратените, служебно пререгистрираните и заличени търговски дружества и кооперации, като при необходимост отстранява допуснатите пропуски и технически грешки. След изтичане на 3 години от прекратяването по §5, ал. 2, от ПЗР, агенцията служебно ще заличава търговските дружества и кооперациите, за които не е поискано обявяване в ликвидация. Подлежат на заличаване и тези, чиято ликвидация не е приключила в този срок или които не са обявени в несъстоятелност. Агенцията обявява списъка на заличените дружества и кооперации на електронната страница на регистъра.
Заварените при влизане в сила на този закон незавършени процедури по пререгистрация на еднолични търговци, клонове на чуждестранни търговски дружества, търговски дружества и кооперации се предвижда да бъдат приключени по досегашния ред.
С допълнението на чл.40 от Закона за счетоводството, се предвижда поетапен ред за обявяване на годишните финансови отчети от търговците посочени в ал.1, по електронен път. С това изменение се цели облекчаване на процедурата по административното обслужване на бизнеса от агенцията, намаляване на напрежението в работата й, както и своевременно изпълнение на предвидените в закона задължения.

Законът влиза в сила от 01.01.2011 г., с изключение на §4, т.1 който влиза в сила от 01.01.2012г. и §7 т.1 който влиза в сила от деня на обнародване на законопроекта в „ Държавен вестник”.
Материалите по законопроекта са изпратени за съгласуване на всички
министри, както на други заинтересувани органи, видно от справката.
Законът няма да окаже пряко и косвено въздействие върху държавния бюджет, поради, което не е необходимо да бъде изготвена финансова обосновка. С действащия към момента §5 от ПЗР на ЗТР се предвижда процедура по пререгистрацията на непререгистрираните след 01.01.2011г. търговци, чиято финансова обезпеченост е разчетена за далеч по голям финансов ресурс, от този, които ще бъде необходим за реализиране на пререгстрацията, ликвидацията и заличаването на непререгистрираните търговци, по предложената с проекта процедура.


МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ:

БОЙКО БОРИСОВ

п.п. Не съм прочела всичко, но по-късно и това ще стане.
Нека ви е демокрация, както се казва. :lol:
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот sarbijanac » 12 Авг 2010, 09:51

Кабинетът засекретява фирмените досиета
Абсурдно е защита на лични данни да се прави с въвеждането на платена услуга в Търговския регистър, смятат от Програма "Достъп до информация"

-----------------
Ако Търговският регистър стане платен, това би нарушило поне две евродирективи, обяви вчера пред "Сега" Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на фондация "Програма Достъп до информация" (ПДИ). Това са директивите за изискванията за обявяване спрямо някои видове търговци и за повторно използване на информация от публичния сектор.

Само преди ден Министерството на правосъдието огласи проект за промени в закона за търговския регистър. С тях се предвижда от догодина достъпът до регистъра да е платен. Сега той е публичен и безплатен, което се отчиташе като голямо постижение за България, както и за пълно изпълнение на евродирективите. Правилата в ЕС са, че определени данни за търговските дружества като учредителните им актове, промените в статута им, представляващите ги лица и финансовите им отчети са общодостъпни, включително в електронен вид. Сега обаче се въвежда регистрация и заплащане на такса. При това ще се изисква електронен подпис, кредитна или дебитна карта, за да се плати. Безплатни остават само името на фирмата, датата на регистрация, седалището и адресът на управление. Всичко останало - като кой какъв е във фирмата, учредителните документи, последващите изменения и т.н., ще може да се видят само срещу заплащане. Според авторите на промените с регистрирания и платен достъп ще може да се осигурява възможност за проследяване и контрол на тези, които търсят или проверяват информация в Търговския регистър. Уверението е, че така ще бъдат защитени личните данни на търговците.

Междувременно вчера ПДИ внесе в правосъдното министерство становище, с което се обявява срещу тези проекти за промени. Според всички правила и директиви сумата за работа на регистъра трябва да покрива само разходите по неговото администриране. На практика обаче той получава държавна субсидия, освен това търговците си плащат за вписването на обстоятелствата в него, ако сега бъдат накарани и потребителите на информация да плащат, това ще е нарушение на евродиректива, заяви Кашъмов. Според него Търговският регистър е един от малкото, които са напълно публични, работят много добре и нищо не налага промяна.

Кашъмов смята, че е абсурдно да се обвързва платеният достъп със защита на личните данни. Желанието е очевидно само едно - да се събират пари. Освен това е неприемливо да може да се проследява кой е влизал да види данните на една фирма, защото това би било нарушение на техните лични данни. Според Кашъмов проектът на МП категорично работи за ограничаване на прозрачността.

Идеята за ограничаване на пълния достъп до Търговския регистър дойде от няколко бизнес организации. Те твърдят, че има много измами с информация, взета от търговския регистър. За пример се сочеше измама, с която бил отнет апартамент на певеца Филип Киркоров. Във въпросния случай обаче е използвано старо пълномощно и измамата няма нищо общо с търговския регистър. Въпреки това дори въпросните организации не предлагаха такова драстично скриване на информация за търговците. Сегашните проектопромени допускат дори възможността да се крие и ЕГН-то на участниците в дадено дружество. Това би означавало, че примерно никой няма да е наясно кой точно - Иван Иванов или Петър Петров - стои зад едно търговско дружество.

С промените се предлага и въвеждане на различни срокове за подаване на финансови отчети за ЕТ, ООД и акционерните дружества. Според мотивите така ще намалеят огромните опашки, на които бяхме свидетели само преди месец. Според счетоводители обаче тази стъпка не решава нищо.

http://www.segabg.com/online/new/articl ... id=0000401


Кои са европейските директиви,които ще бъдат нарушени с въвеждането на платения достъп до Търговския регистър ?
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот Melly » 12 Авг 2010, 10:51

Поредната изцепка на Правителството...
Няма да мине.
"Понякога седя и си мисля...а понякога просто си седя."
http://vbox7.com/play:68f9c028
Аватар
Melly
Старши потребител
 
Мнения: 8012
Регистриран на: 18 Окт 2007, 23:13
Местоположение: гр. София

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот ykovachev » 12 Авг 2010, 11:12

Ами, няма. Не съм сигурен.
А иначе около параграфите за ликвидацията виждам някакъв разум. Тъкмо се бях закахърил, че от 2011 г. задръстването в ТР ще бъде от разните му там служебни ликвидации на всичко непипано до края на 2010 г. поголовно. Без да съм чел в детайли, че пак чопля измененията в режима за обжалването при концесиите (нали и него го промениха), разбирам, че поне масовите пререгистрации на "мъртвите търговски души" няма да се случат (виж сегашната редакция на § 5).
ykovachev
Активен потребител
 
Мнения: 2068
Регистриран на: 27 Сеп 2005, 12:27

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот Melly » 12 Авг 2010, 11:57

Имах предвид платения достъп до ТР. :D
Колкото до оповестяването на личните данни, да - тази изцепка трябва да се изправи. Въпрос на промени в софтуера на ТР (чисто техническа работа).
"Понякога седя и си мисля...а понякога просто си седя."
http://vbox7.com/play:68f9c028
Аватар
Melly
Старши потребител
 
Мнения: 8012
Регистриран на: 18 Окт 2007, 23:13
Местоположение: гр. София

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот ykovachev » 12 Авг 2010, 12:07

Ама те и тая техническа работа я прехвърлят на заявителите: ако искали, да си пуснели докименти със заличени лични данни като втори комплект.
Последна промяна ykovachev на 01 Сеп 2010, 12:12, променена общо 1 път
ykovachev
Активен потребител
 
Мнения: 2068
Регистриран на: 27 Сеп 2005, 12:27

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот sarbijanac » 12 Авг 2010, 12:48

Melly написа:Поредната изцепка на Правителството...
Няма да мине.



Абе то и за ДДС-то нямаше да мине,ама мина :!:

Бях чел едни по-разумни предложения за промени в ЗТР,отправени от преди няколко месеца от Американската търговска камара.Те изглеждаха по-реални и приложими.Но все пак да не забравяме,че сме в България :lol:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот sarbijanac » 12 Авг 2010, 21:18

Бизнесът не приема платения достъп до регистъра

73.08% от членовете на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) не одобряват достъпът до информация за търговците да става само след регистрация и заплащане на такса, както предвиждат проектопромени в Закона за Търговския регистър. Едва 26.92% от анкетираните одобряват платения достъп, съобщиха вчера от БТПП.

Резултатите са от анкетно проучване на БТПП по електронен път до 4000 членове на палатата, 83 браншови организации и преките членове на палатата. 40.38% от анкетираните одобряват заявленията за вписване да се подават само по електронен път, а 59.62% са против. "Търговският регистър е публичен и е за справка на фирмите. Не може да се иска заплащане за нещо, за което вече е платено при регистрацията", посочват анкетираните.

От фирмите считат също, че в момента е прекалено лесен достъпът до личните данни на собствениците и управителите на фирми. Те смятат, че е необходимо всеки, който прави справка в онлайн регистъра, да има собствено потребителско име и парола, за да е регистрируемо кога и кой е имал достъп и до каква информация.

Според фирмите е достатъчно това, че плащат такси за всяка услуга, дори и за публикуването на отчетите всяка година, независимо че всичко сами си попълват и сканират и подават по електронен път. Като проблем те посочват също и бавната работа на служителите от Агенцията по вписванията при работата на гише и обработка на данни.


http://www.segabg.com/online/new/articl ... id=0000604
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот prnedev » 12 Авг 2010, 22:49

Като изключим този платен достъп, който няма да мине ;-) някоя друга уловка намирате ли? Може би там по ликвидациите на непререгистрираните дали няма нещо гнило.
Иначе по моята част - промяната в ЗСч, там е повече от козметично, само едно разпиляване на сроковете, нищо повече ;-)
prnedev
Активен потребител
 
Мнения: 1956
Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
Местоположение: София/Велико Търново

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот sarbijanac » 12 Авг 2010, 23:27

prnedev написа:Като изключим този платен достъп, който няма да мине ;-) някоя друга уловка намирате ли? Може би там по ликвидациите на непререгистрираните дали няма нещо гнило.
Иначе по моята част - промяната в ЗСч, там е повече от козметично, само едно разпиляване на сроковете, нищо повече ;-)


Кредитор,той и ликвидатор на дружеството :wink:

Ами ако кредиторите са двама и повече,и ако всеки иска да си е ликвидатор какво ще стане тогава :wink:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот ykovachev » 13 Авг 2010, 11:42

Кредитор, ама ако не можеш да откриеш законен представител...
Не че е най-брилянтната идея, ама...
Струва ми се, че ако кредиторите са повече, кой превари, той завари :D
ykovachev
Активен потребител
 
Мнения: 2068
Регистриран на: 27 Сеп 2005, 12:27

Re: Проект на ЗИД на ЗТР

Мнениеот sarbijanac » 13 Авг 2010, 12:16

ykovachev написа:Кредитор, ама ако не можеш да откриеш законен представител...
Не че е най-брилянтната идея, ама...
Струва ми се, че ако кредиторите са повече, кой превари, той завари :D



Тук ще има "ухапани" май ми се струва. :wink:
sarbijanac
Активен потребител
 
Мнения: 1359
Регистриран на: 29 Ное 2006, 17:47
Местоположение: Нови пазар


Назад към Търговско право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 14 госта


cron