начало

Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й

Аналози на оригинални парфюми.

Защита на авторски и сродни права, индустриална собственост, патенти и полезни модели
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот mnmak » 28 Май 2014, 17:33

Здравейте, до колко е законно, да рекламираш собствен продукт - в случая парфюм, като аналог на известна марка? Както правят (заличена търговска марка). Реално подобни марки има доста, като наливните на (заличена търговска марка) например. Законно ли е, в описанието на собствения си продукт в интернет, да напиша, че парфюма е "вдъхновен" от еди-кой-си известен парфюм, без да претендирам или казвам, че е той или идентичен с него или каквото и да било друго... Просто да напиша "вдъхновен от..."? Самите парфюми са си под самостоятелно име и опаковка, по никакъв начин НЕ наподобяваща оригиналните парфюми. Целта е просто с цел ориентиране на потребителите, да им показвам какво могат да очакват. Благодаря предварително.
mnmak
Младши потребител
 
Мнения: 16
Регистриран на: 07 Юни 2010, 16:24

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот barakuda » 28 Май 2014, 23:14

Да ти се намира някоя колица, вдъхновена от Бентли?
barakuda
Потребител
 
Мнения: 216
Регистриран на: 08 Ное 2013, 20:11

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот mnmak » 29 Май 2014, 08:05

barakuda написа:Да ти се намира някоя колица, вдъхновена от Бентли?


Не :) . Нямам за цел да намеквам, че парфюма е създаден от ХХХ познат дизайнер. В характеристиките на "моя" парфюм казвам: Вдъхновение - ХХХ от ХХХ. Името на моята марка, формата на шишенцата, кутията, цветове и надписи по НИКАКЪВ начин НЕ наподобяват друга марка, име и т.н. Попадам ли в нарушение на някой от следните текстове от ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА КОНКУРЕНЦИЯТА?

Заблуждаваща реклама

Чл. 33. (1) Заблуждаваща е всяка реклама, която по какъвто и да е начин, включително по начина на нейното представяне, подвежда или може да подведе лицата, до които е адресирана или достига, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент.
(2) При определянето на рекламата като заблуждаваща се взимат предвид и:
1. характеристиките на стоките и услугите, като: наличност, вид, изработка, състав, начин и дата на производство на стоките или изпълнение на услугите, годност за употреба, начини за употреба, количество, географски и търговски произход, резултати, които могат да се очакват от тяхната употреба, резултати и съществени характеристики от изпитванията или извършените проби върху стоките или услугите;
2. цената или начинът на формирането й и условията за доставка на стоките и изпълнение на услугите;
3. данни за рекламодателя или рекламиращия, като: име или фирма, адрес или седалище, адрес на управление, имущество, права върху индустриална и интелектуална собственост, получени награди или отличия.

Сравнителна реклама

Чл. 34. (1) Сравнителна реклама е всяка реклама, която пряко или косвено идентифицира конкурента или предлагани от него стоки или услуги.
(2) Сравнителната реклама е разрешена, когато:
1. не е заблуждаваща по смисъла на чл. 33 от този закон и не е нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68д, 68е, 68ж от Закона за защита на потребителите;
2. сравнява стоки или услуги, задоволяващи еднакви потребности или предназначени за една и съща цел;
3. сравнява обективно една или повече характерни черти на стоките и услугите, които са съществени, сравними и представителни за тези стоки и услуги, включително техните цени;
4. не води до объркване на рекламодателя с неговите конкуренти или на търговски марки, търговски имена, други отличителни белези, стоки или услуги на рекламодателя с тези на неговите конкуренти;
5. не води до дискредитиране или опетняване на търговските марки, търговските имена, други отличителни белези, стоките, услугите, дейностите или положението на конкурентите;
6. сравнява стоки с едно и също наименование за произход;
7. не извлича нелоялно предимство от известността на търговската марка, търговското име или други отличителни белези на конкурентите или от наименованието за произход на конкуриращи се стоки;
8. не представя стоките или услугите като имитация или копие на стоки или услуги със запазена търговска марка или име.
(3) При преценката дали една сравнителна реклама е разрешена освен обстоятелствата по ал. 2 се вземат предвид и разпоредбите на Регламент (ЕО) № 510/2006 на Съвета от 20 март 2006 г. относно закрилата на географски указания и наименования за произход на земеделски продукти и храни.

Имитация

Чл. 35. (1) Забранява се предлагането на стоки или услуги с външен вид, опаковка, маркировка, наименование или други белези, които заблуждават или могат да доведат до заблуждение относно произхода, производителя, продавача, начина и мястото на производство, източника и начина на придобиване или на използване, количеството, качеството, естеството, потребителските свойства и други съществени характеристики на стоката или услугата.
(2) Забранява се използването на фирма, марка или географско означение, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до увреждане интересите на конкурентите.
(3) Забранява се използването на домейн или външен вид на интернет страница, идентични или близки до тези на други лица, по начин, който може да доведе до заблуждение и/или да увреди интересите на конкурентите.
mnmak
Младши потребител
 
Мнения: 16
Регистриран на: 07 Юни 2010, 16:24

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот moommy » 30 Май 2014, 19:29

mnmak,

Въпросът е интересен, но начина, по който е зададен ме навежда на мисълта, че не парфюмите са личния Ви бизнес :) Считам, че за подобен род "експертизи" е нормално да се подходи малко по-иначе :)

По горепосочената причина ще изкажа мнение, без да го обосновавам: Според мен вероятността лицето, което предлага парфюмите да "гризне дървото" е сериозна.
Аватар
moommy
Младши потребител
 
Мнения: 60
Регистриран на: 11 Авг 2008, 11:42
Местоположение: София

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот mnmak » 31 Май 2014, 07:16

Здравей moommy, благодаря за отговора. Наистина, не това е "бизнесът" ми и нямам познания в сферата. В момента правя такъв онлайн магазин и се опитвам да се ориентирам в ситуацията. На първо четене, има 1001 магазина, които продават реплики - имитиращи 1:1 оригиналните продукти и представящи се за тях. Всички от тях са анонимни обаче, без фирма или реални контакти зад тях.

Както писах по-горе, продукта за който правя сайт, е регистрирана търговска марка с идентична опаковка и име, по никакъв начин не взаимстваща от други търговски марки. Ароматите са разработени в контекста на "модерните тенденции" или казано просто - в стила на познати аромати. Променя ли се нещо за "гризването на дървото" ако се използва "забележка" на всяка страница и/или на видимо място на сайта в стил: " Всички търговски марки са собственост на техните законни собственици. Ние не сме свързани, и не представляваме нито една от тях. Използването на всички марки е единствено и само като ориентир." ? Забелязах, че има не малко подобни продукта на пазара - рекламиращи се точно по този начин... Благодаря за съвета и отделеното време :)
mnmak
Младши потребител
 
Мнения: 16
Регистриран на: 07 Юни 2010, 16:24

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот zmeyan » 31 Май 2014, 10:00

Накратко - ДА, незаконносъобразно е!
"Целта е просто с цел ориентиране на потребителите, да им показвам какво могат да очакват." Освен че "ориентирате" собствените си клиенти (няма значение дали ще ги "ориентирате "пряко" или "косвено") по този начин влияете и на клиентите на марките, от които "са вдъхновени" вашите парфюми.
Или по-просто казано"
1) ваши клиенти си купуват ваша стока, защото е "вдъхновена" от чужда марка
2) ваши клиенти не си купуват от чуждата марка, защото вече са си купили от вашата (и не са били достатъчно "вдъхновени", за да повторят с оригинала)

Съвсем друг е въпросът с възможните последствия...
zmeyan
Потребител
 
Мнения: 156
Регистриран на: 01 Фев 2008, 14:15

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот mnmak » 31 Май 2014, 10:27

zmeyan написа:Накратко - ДА, незаконносъобразно е!
.....
Съвсем друг е въпросът с възможните последствия...


Благодаря за мнението zmeyan. Наличието на "дисклеймър" на видимо място, като : "Всички търговски марки са собственост на техните законни собственици. Ние не сме свързани, и не представляваме нито една от тях. Използването на всички марки е единствено и само като ориентир и т.н.", променя ли нещо за евентуалните последствия?
mnmak
Младши потребител
 
Мнения: 16
Регистриран на: 07 Юни 2010, 16:24

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот zmeyan » 31 Май 2014, 10:41

За съжаление нямам личен опит в тази посока относно българската съдебна практика.
За немската съдебна практика обаче имам - за Германия няма значение наличието на "дисклеймър". (т.е. пак си е нарушение), но се взима предвид при определяне на наказанието (престъпление си е).
Но тук не е Германия и зависи от много неща (повечето не са пряко свързани с правото, а с "втория начин").
Като се започне с компетентността (на съда, на другата страна и пр.), премине се през незаинтересоваността и се стигне до подкупността.

Вие сам казахте - има и други, предлагащи реплики 1:1 с оригинала, но не оставят данните си.
От една страна не е случайно, че липсват данните им, а от друга страна данните им не са неоткриваеми - но на кого му пука???
Какво става обаче, ако на някого му "запука"?
Съветът ми е - подсигурете се правно (по единия или по "втория" начин).
За по конкретна информация - при някой колега в лични разговори.
zmeyan
Потребител
 
Мнения: 156
Регистриран на: 01 Фев 2008, 14:15

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот ivanov_p » 31 Май 2014, 13:52

И защо ви е да рекламирате собствен продукт, като вдъхновен от друг?
Преди двайсет години имаше две фирми ментета Паваасоник и Панасоаник (или нещо подобно). След това едната изчезна, но другата се разрасна чуствително и произвеждаше много неща, бяха представени във всички магазини и складове в търговските градове на Азия. И всички ги възприемаха като фирма менте заради името, с което са тръгнали за да приличат на някой.
Преди 2-3 години даваха са едни производители на ментета на маратонки от Сибир, които имали петата най-модерна производствена линия за маратонки в света, по-добра от на повечето известни фирми. При това положение колко трябва да ти е акъла за да правиш ментета, вместо да наложиш нещо свое?
ivanov_p
Активен потребител
 
Мнения: 4507
Регистриран на: 26 Ное 2013, 19:53

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот mnmak » 31 Май 2014, 14:33

zmeyan написа:Вие сам казахте - има и други, предлагащи реплики 1:1 с оригинала, но не оставят данните си.


Благодаря Ви за изчерпателното мнение zmeyan. Интересното е, че има и сравнително големи фирми, които не се крият зад анонимни сайтове, а идентифицират продуктите си като "аналог", "тип", "заместител", "вдъхновен". Попаднах на няколко производителя, които обявяват точно по този начин продуктите си на собствените си сайтове, на които са дали и пълната си информация за фирмата, адреси на магазини и т.н. Очевидно не се крият, за това пък има други големи производители( особено известна марка наливни парфюми), които не обявяват насоката на ароматите си, но пък ги създават "вдъхновявайки се" от познати имена...

ivanov_p, валидни въпроси задавате...Простият отговор е - това е единствения начин да се идентифицира продукта в морето от предложения - сравнявайки го с познати имена. Цялостната концепция е за качествен продукт, с висока концентрация( за разлика от репликите 1:1)...Това естествено не е извинение(или лиценз) за нарушаване на закона...
mnmak
Младши потребител
 
Мнения: 16
Регистриран на: 07 Юни 2010, 16:24

Re: Аналози на оригинални парфюми.

Мнениеот huukuu » 07 Юни 2014, 21:23

Освен потенциалните проблеми, свързани с нелоялната конкуренция, които са разгледани, съществува възможност и за нарушаване правото на регистрирана марка, ако има такава за съответния парфюм.

Накратко не е ОК да ползвате регистрирана марка за аналогични продукти, било то и само като референция към чуждите. Да рекламирате продукт като вдъхновен от такъв, чието име е регистрирано като марка, е незаконосъобразно.

Чл. 73. (1) Използването в търговската дейност на знак по смисъла на чл. 13 без съгласието на притежателя съставлява нарушение.
(2) Нарушение съставлява и:
1. поставянето на марката върху материал, предназначен да се използва за етикетиране или опаковане, за търговски книжа или за рекламиране на стоки или услуги, ако лицето, което извършва тези действия, знае или има основание да счита, че поставянето на марката е без съгласието на притежателя;
huukuu
Младши потребител
 
Мнения: 45
Регистриран на: 29 Май 2012, 21:44


Назад към Интелектуална собственост


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта


cron